$datum='2009-02-14'

Före jobbet.

($skribent='kalle danielsson', $tid='10:26') {

'Idag hade jag tänkt skriva något seriöst om åsikter och principer efter Stig Larssons uttalande i Babel: "Jag har aldrig läst ett sms. Jag har vissa principer." Men det får vänta. Jag har som vanligt inte riktigt tid, jobb och skola väntar idag. Jag säger bara "stackars snälla lilla vän, hur är det fatt?" så länge.

Nu på morgonkvisten har jag haft skidskytte-tv på i bakgrunden och hört hur kommentator-Calle till höger och vänster berättat om vilka som "inte rosat marknaden" i vinter. Detta är uppenbart ett favorituttryck, för det används uppskattningsvis 5-10 gånger per Vinterstudio. Var kommer det ifrån? Varför är just det ett så bra sätt att berätta att det inte gått något vidare under säsongen? Det måste väl gå att variera lite och idag tror jag att jag fick höra en ansatts till variation (men jag kan ha hört fel): "Hon har inte rosat markerna i vinter." Även om jag inte riktigt förstår hur det ska användas, så går det iallafall att få en liten bild framför sig där skytten strör (eller i det här fallet inte strör) rosblad på marken så att alla blir nöjda.

Det är intressant med de här favorituttrycken som sprider sig på sportredaktionerna. När man googlar på "rosat marknaden" är det till stor del sportresultat som dyker upp. Ett annat uttryck som kan vara värt att ta upp är från den alpina kommentatorsidan: "Gångbart". Kan det månne vara Tobias Hellman som använder det ordet till bristningsgränsen? Någonting gångbart handlar väl om att något accepteras och uppskattas av allmänheten och inte om åktider? Det är inte meningen att vara så petig, men det är ju väldigt roligt när någon använder ett ord så ofta att man hakar upp sig på det.

För övrigt känns det lite underligt att jag sitter här och skriver om sport-tv. Jag har inget vidare intresse för det, men en kopp kaffe och Vinterstudion är ju härliga helgmorgnar. Ok, nu stämplar språkpolisen ut och åker och säljer ukulelar istället.

Ja just det, det är alla hjärtans dag idag, men det angår inte mig.'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar