$datum='2009-02-18'

Inspiration, eller brist därav

($skribent='Tobias Rydén', $tid='20:54') {

'Så många intryck. Ändå är det bara blankt.

En dollarsedel ligger hopvikt inuti en gammal låda. En pappersbit vars värde har ökat med en fjärdedel de senaste månaderna. Bästa investeringen jag gjort. Någonsin. Säljer jag idag så ökar min förmögenhet med 25%. Pengar rakt ner i fickan! En vecka kvar till lön. Forex på Centralstationen stänger klockan 21. Skyndar jag så hinner jag.

Berlin är en addition som inte går ihop. Helheten är större än de ingående delarna. Ett lyckat samarbete. Monetärt utblottad men spirituellt oberoende. Med en bitterljuv smak citerar jag en gammal råkapitalist som i sitt tal till sin son på sonens bröllop citerade den då 18-åriga sonens snodda citat: ”Det kostar att ligga på topp”.

Bättre lycka, nästa vecka!'

}

1 kommentarer:

kalle danielsson sa...

Nu börjar det bli dags för lite kommentarer, eller hur? OK: Wow, Have a cigar, det är en gammal favorit. Martin och jag har redan diskuterat den i samband med The garden, en mysig snowboardfilm från den sköna mitten av 90-talet, filmat med super 8. Hittar tyvärr inget på youtube att länka till.

Skicka en kommentar