$datum='2009-03-06'

Titta uppåt!

($skribent='johan borgert', $tid='15:09') {

'Vi pratade lite om molnen över en bit kyckling, pot och sås (med för lite smör). Det är lätt att sväva ut när även it-utveckling blir filosofisk. Att bara benämna något "cloud computing" sätter minsta lilla funktion i ett större perspektiv.

Att inte veta var information kommer ifrån är tanken för att göra användaren mindre beroende av, eller medveten om, vilket system man jobbar mot. På så sätt kan man fokusera på processen istället för tekniken. Samtidigt frigör man sig från en eventuell kunskap om vad som finns bakom skärmen man sitter framför. Det ska man i och för sig inte behöva bry sig om, men man vet mindre om orsak och verkan till eventuella fel (tekniska), vilket får följden att man tror mer än vad man vet. Lite som religion. Om man skulle se eller träffa sin Gud skulle tron blir verklig och vetandet mer påtagligt, vilket då minskar tron. Och enligt mina erfarenheter så grundar sig böner ofta på frågor, en ovetskap. Alltså...ju mer man vet desto mindre tror man. Och vice versa. Vad det säger om religion eller om it vet jag inte. Eller om mig. Oss.

Kolla in en som tror och som ska vara bra. Har själv inte hört förutom denna sympatiska inspelning för PSL, där det för övrigt dras till med en och annan hype och som då framkallar en tro, eftersom ingen vet något om dem. Sen visar det sig (kanske) vara något annat när vetskapen kommer fram. Inget illa ment mot varken PSL (en sida bland tre som jag med mycket nöje besöker kontinuerligt) eller bandet (som jag knappt hört). 

Igår var jag på Zombies. Jag tyckte att de var lite som zombies. Särskilt den mycket begåvade Colin Blunstone. Visst kunde han fortfarande sjunga lite, men det finns nog ett par anledningar till att de inte spelat i Sverige på 40 år. Sen såg det ut som det var Danny DeVito på bas och den där killen som spelar huvudrollen i Mumien på gitarr.

Jag vet inte så mycket om Titiyo, men jag tror på henne. På tisdag gör hon entré i Holy Madre och sjunger på en låt som heter "Högt över stan". Den handlar om att längta efter någon som tydligen är högt, högt över stan. Och det blev visst hon. Nervöst. Och nästan lite religiöst. Och mycket roligt.

I dagens öron låter det som om vi borde titta uppåt! och drömma lite. Veta. Och tro.  Jag ska äta Holy Wiggidiwack pastarolls nu. Fan-tas-tiskt! (som bob hund skulle säga det)'

}

1 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastiskt kul att höra, en av mina svenska favoritröster!

Skicka en kommentar