$datum='2009-04-22'

Pojkrumsromantik

($skribent='Tobias Rydén', $tid='23:54') {

'Jag har missat min onsdag två veckor i rad. Försöker erinra mig vad som hände. Det är helt blankt. Vid första tillfället fick jag ett sting av dåligt samvete. Andra veckan var det helt plötsligt torsdag. Det var synd. Jag hade inspiration, men jag sumpade min chans.

Det är väldigt lätt att gå tillbaka i någon form av tonårsroll när man kommer hem och bor med sina föräldrar. Jag är aldrig särskilt stolt över det, men det är tyvärr svårt att rubba på. Denna upplevelse var i samma klass, fast i en positiv bemärkelse.

Det utspelade sig i en av mina allra bästa vänners gamla tonårsrum. Rummet ligger i en källare och lätt avskiljt från resterande delen av huset. I rummet befinner sig tre personer och medelåldern landar strax över trettio. Rödvinet vi drack fick vi lagligen dricka, men det kändes som att vi gjorde det i smyg. I rummet finns reliker från en annan värld. En diger vinylsamling som ar varit för tung för att frakta till England. Allt var som förut, men ändå inte. Samtal om musik i allmänhet och Mats Nileskärs stönande intervjuer i synnerhet varvades med Rem Koolhaas syn på arkitektur. Fina konsertminnen och konstiga möten med tonårsidoler blandades med konsekvenser av finanskriser. När jag cyklade hem genom den mörka skogen gjorde jag det med ett leende på läpparna.

Jag hade egentligen tänkt att skriva om varför frijazz skulle kunna rädda oss från diktatur och förtryck, men jag känner att jag måste granska mina fakta en gång till. Jag återkommer inom det ämnet.

En sista grej som man ska passa sig för: Att identifiera sig med sitt jobb och samtidigt och samtidigt försöka parera en för hög arbetsbelastning genom att marginalisera och anonymisera sig. Gör man så, då slår det hårt på ens sociala liv. Egentligen är det ju ett dubbelfel. Att identifiera sig med ens jobb är att likställa sig med ens prestationer och oavsett hur rätt det låter i mina öron så måste jag nog någon gång förstå hur fel det är.

Efter den gamla relativistiska betygsskalan får 2009-04-22 en anings svag, mellanmjölksljummen trea.'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar