$datum='2009-04-02'

Snus: ja, varför inte?

($skribent='Eric Persson', $tid='22:15') {

'Jag tänkte att jag skulle börja snusa. Av alla dumma saker man kan bestämma sig för så har jag kommit fram till att det är så där lagom dumt; och att det därför skulle passa mig perfekt. Jag har ju egentligen alldeles för liten överläpp för ändamålet. Men vafan, man behöver ju inte stoppa upp så mycket. Eller så kan man fegis-snusa och nöja sig med portion. Jag börjar nog där.

Anledningen till min snusidé är såklart att jag på så sätt tänkte slippa röka så många cigaretter. Det är dumt att röka, men inte riktigt lika dumt att snusa. Eller hur är det med det där egentligen? För några år sedan var det väl en diskussion om huruvida varningstexten på snusdosorna skulle få vara där eller ej. Jag vill minnas att varningstextmotståndarna menade att det inte fanns några bevisade hälsorisker till följd av snusning. Såklart att det inte är nyttigt. Men hur farligt är det egentligen? Idag lyder texten att "Denna tobaksvara kan skada din hälsa", lite mildare än cigaretternas "Rökning dödar" eller "Rökare dör i förtid". Och på nåt sätt ska ju nikotinet bara in. Min kropp behöver det. Tror den.

Jag har ju amatörsnusat en del, men aldrig gått in för det professionellt. Hur mycket är rimligt att stoppa i sig under en dag? Vilka sorter är bäst (jag har hittills fastnat mest för Ettan, men det finns många sorter kvar att testa...)? Hur länge räcker en prilla? osv. Nåja, vi får se hur det går. Hur är det man brukar säga: den som lever får se?'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar