$datum='2009-04-11'

TV on the video

($skribent='kalle danielsson', $tid='13:37') {

'"Jesus
Tack för allt du givit oss
Tack för att du dog för våra synder
Det uppskattas verkligen
Tack för alla lov
för alla skratt
och för alla ägg
Grattis till uppståndelsen
det var du värd"

Trad. påskbön

Ja, nu är det påsk och jag befinner mig i Bodsjöbränna. Här är jag uppvuxen och hit återvänder jag ungefär tre gånger om året - mången gång tack vare just Jesus. Här kan jag ohämmat fördjupa mig i mitt nervarvade urtillstånd och göra så lite som möjligt. Den här gången har jag inventerat min gamla samling videokassetter med en inspelningshistoria som sträcker sig drygt 20 år bakåt i tiden. Jag har hittat en massa videoklipp med musik, och det har slagit mig vilken stor mängd ungdoms/musikprogram det funnits genom åren bara på SVT. Alla minns vi väl Listan, Unga Tvåan, Kosmopol, Toppstationen, Max, Popitopp, Zapp, Dynamo, PM, Äntligen måndag, Hurra, Pickup, Diezel med flera? Här finns en hel del bra och roliga grejer, samt en stor del skit. Det är roligt att se att allt har en historia. Jag har fått återuppleva Niclas Frisk som banjospelande yngling i Perssons Pack, se Dilba och hennes syster dansa och sjunga bakom The Creeps, inte trott mina ögon då Soffipropp stått och körat bakom Izabella Scorupco, förundrats över Mick Jagger som inte kan säga "sju", tyckt synd om Sting som blir anklagad för att lukta svett, smålett åt lilla Peter Jöback och hans klasskompis Sara Isaksson samt gapskrattat åt det levande skämtet Dr Alban när han glömmer bort att rappa till playbackversionen av hitten No coke. Just det är en sak som uppenbarligen har förändrats. Nuförtiden verkar livemusik i TV uppskattas mer än för 20 år sedan. Bra så.

Idag skiner solen här i byn, så jag sitter och skriver bakom en snöhög på vår altan, men nu ska jag nog ta på mig ett par skor och gå på en liten promenad. Hej bara.'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar