$datum='2009-05-18'

Jag målar, jag målar

($skribent='Anders Bennysson', $tid='16:38') {

'Nu är det vitt, så vitt hemma hos mig. Men ännu inte klart. Ny rollning ikväll och på onsdag kommer mäklarfotografen som är ett proffs. "Vi anlitar enbart professionella fotografer", lovade mäklaren från Fastighetsbyrån.
Pimpandet av lägenheten är ett digert arbete. Jag slits mellan två världar. Den ena världen: min egen känsla för mys. Den andra världen består av de fjortontusen inredningstips som med tvång laddats ner i mitt kollektiva omedvetna av TV4 och staten. Jag är rädd för att varje icke ditplacerat doftljus ger mig en förlust på tusen och åter tusen kronor vid försäljningen av lägenheten. Till slut blev Min Väg att byta köksluckehandtagen och att måla om i vardagsrummet och hallen, samt att jag i morgon ska hyra en lastbil för att hämta en tillfällig soffa att stoppa in i vardagsrummet. Den förra rätt sunkiga soffan fick till slut åka till tippen. 
När jag nu också rensat ut bokhyllor på junk så har jag har hittat grejer från min egen privata och bortglömda medeltid och insett att den där stora organiseringen av gamla kassetter och DAT-band nog aldrig kommer att bli av. Ner i ICA-kassar och in i källarförrådet. Dessutom skulle det nog krävas två månaders heltidsarbete att sortera fotografierna i mina hinkar. Jag är väldigt avundsjuk på hemorganiserade människor och skulle gärna ha allt i pärmar. Men nu känns det som om det är en omöjlig uppgift för en människa att dra igång ett sådant projekt. Blir nog till att ringa TV4 så att de kan skicka sina änglar till mig. Eller kanske söka något livsstilsstipendium. Ett projektstöd på 200 000 kr från Bonniers skulle inte sitta fel. Det känns som om det är det minsta man kan begära eftersom det är deras TV-kanal som fått mig att tänka dessa tankar. Men tills dess packar jag mina saker löst och ledigt i papperspåsar. På så sätt håller jag mig ung till sinnet och blir friskt överraskad när jag återupptäcker mina bortglömda prylar vid varje flytt. Nu till rollarna, god måndagskväll! 
'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar