$datum='2009-07-14'

Malmö danmark tyskland och hem igen till en mysig tisdagskväll

($skribent='Martin Leandertz', $tid='22:58') {

'Jag tackar Kalle för den fantastiska smakupplevelsen av Malmöitisk falafel. Den var helt enastående och jag avvundas alla som har lyxen att kunna avnjuta denna delikatess till frukost, lunch eller middag när som helst. Om jag hade högre makter skulle jag ersätta jobbets lunchrestaurang med restaurang Jalla Jalla från Malmö direkt efter min semester. Gode gud, snälla! Amen!

Malmö, ändra dig inte, stanna som du är. Jag älskar varenda Iransk närlivs, varje tegelsten i din fasad, varje millimeter till gula landskap utanför din periferi. Var densamma när jag kommer till dig igen.

Danmark, ditt språk förundrar mig. Du är så platt, så lena vägar, så god frukost med kaffe och wienerbröd. Synd att vi inte kunde vara mer.

Tyskland, nu har vi gått för långt. Vi trodde vi var ett sekulerat och fritt land. Nu har vi tagit en bit av dig till vår konklav. Där kan vi frossa oss i vår dubbelmoral som nation. Ett Ullared av sprit men i ett annat land, tillräckligt nära för att bli ett folkfenomen.

Nu är det tisdag och vi är hemma igen. Idag bjöd på pastarullar enligt mitt tidigare publicerade recept till goda vänner. Det gick hem den här gången också. Nu följer ännu ett recept, denna kräver litet tillit. Det låter inte klokt, men testa.

Ketchup och Jordgubbar
1,5 dl strösocker
100 g smör
Smält sockret i en stekpanna och när det är smält, lägg i smöret och rör om.

1 halv citron (saften)
1 hel apelsin (saften)
Pressa ner dessa i stekpannan och rör om

Rivet skal från citronen
1 msk Grönpeppar (sådan i lag, dvs ej torkad)
2 msk tomatketchup
Häll ned ovan ingredienser i stekpannan och rör om

1 - 1,5 L sköljda och rensade Jordgubba, delas i 4 delar.
Häll i Jordgubbarna och rör om, låt koka upp och vänta ca 10 min

Häll på litet Whisky eller Conjak
Tänd på och flambera en stund

Voila! Serveras till Vaniljglass och och dekoreras med basilikeblad.
'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar