$datum='2009-02-12'

Det är torsdag i Norrköping

($skribent='Eric Persson', $tid='16:58') {

'Eftersom detta är mitt första inlägg skulle det såklart vara roligt att ge ett sympatiskt och trevligt första intryck (Hej mamma, jag vet att du har lyckats snoka dig fram hit). Dock är mitt behov att göra tvärtemot betydligt större än strävan att göra vad jag borde. Jag borde plugga --> jag youtubar eller pillar på en spotify-playlist. Jag borde motionera --> jag tänder en cigg. Alltså gör jag ständigt vad jag kan för att försätta mig i situationer då jag inte bör plugga eller motionera, vilket rimligtvis - enligt min tvärtemotfilosofi - borde få mig att skynda till närmsta bibliotek eller gym. Simpel logik.

Just nu är jag fullt upptagen med att undvika alla tankar som rör mitt examensarbete. Jag befinner mig för tillfället mitt uppe i någon sorts idékoma. Min ursprungliga undersökning av forna ljudlandskap och återskapandet av utdöende ljud har skrumpnat. Just nu skiter jag fullständigt i hästhovar mot kullersten, skrivmaskinsknatter och andra dinosaurieljud. Jag vill ha nya ljud. Ny musik och fräscha landskap.

Förutom att gnälla över mina egna tillkortakommanden tänkte jag kommande torsdagar använda detta utrymme åt diverse tankar om populärkultur i allmänhet och musik i synnerhet.

Veckans öga:
Att en studie i självförverkligandets orimlighet kunde bli en så här bra film! Det krävs ett oerhört mod för att våga göra vad du EGENTLIGEN vill med ditt liv. Förverkliga dina drömmar sa du? Nä du, gosse. Det är bara till att inrätta sig i det normativa ledet: göra rätt för sig, tjäna sitt levebröd. Måste läsa boken omgående. Misstänker att jag kommer placera den där uppe tillsammans med... med... alla andra bra böcker (farligt nära pinsam name-dropping där).

Veckans öra:
Farsans nya kvinna fick efter månader (eller var det år?) av brasiliansk snigelbyråkrati till slut sitt visum. Hon kommer alltså numera bo i Sverige på heltid. Vad passar då bättre än att i detta sammanhang bjuda på mina tio favoritbrassar.

/Eric'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar