$datum='2009-02-17'

vi före detta artister

($skribent='Martin Leandertz', $tid='08:07') {

'”Det finns en idé om Artisten. Någon sorts abstraktion. Men det finns ingen riktig Artist, bara en entitet, något illusionärt. Och även om jag inte kan dölja min kalla blick -- du kan skaka min hand och du känner köttet gripa din, och kanske till och med, kan du erinra dig att vår livsstil möjligen kan vara jämförbar -- så är jag helt enkelt inte där.”

Idag handlar det om att stjäla och vältra sig i sin egen grace. Det beror helt enkelt på den uppenbarelse jag hade en smutsig morgon i Berlin. Hur en dusch fick mig att inse varför det är just vatten som ger oss ursäkten att spendera miljarder och åter miljarder att ta oss till planeten Mars. Hur mäktigt är det inte… Hur uppstår man igen? Halvt död, ingen lust, huden hal av kroppsoljor, död hud och hårstrån som fastnar i munnen.. Det är så självklart.. huvudet värker, musklerna orkar inte, vill inte.. munnen är torr, tungan fastnar. Vatten, en dusch. På några minuter kan vi gå genom evolutionen och återuppstå, bli sin forna människa.

Så, var ligger det fantastiska i det här. I Ytan.. Ytan är centralt. Varför tror människan att det finns något mer. De använder åter och åter igen vatten i ritualer och begrepp för att sedan oförskämt ta vattnets grace och ge den till någon annan. Syndafloder, vatten till vin, dop, rena händer mm.

Så låt mig berätta om mitt liv som artist. Det har jag varit, om än för en kort tid, så var jag en stor artist. Jag skrev den sången, DEN sången. Min karriär var så kort att jag som artist inte hann med ett så susdusande liv som hörs sig till, inga nålar, inga J Daniels, möjligen litet dekadens. Precis som David Bowie ytligt tittade ut genom ett fönster i Berlin och skrev en fantastisk sång, tittade jag på ett ytligt fönster och fick fantastisk inspiration och skrev en ännu bättre sång. Det var en sköldpadda.. den var den sista av sin art. Det finns bara en av den, och det är den. Så jag skrev en sång, en sång baserad på en verklig sång skriven av en annan före detta artist. Den sjöngs bara en gång, och det var den. Det var en konsert, och det var den. Det kommer en bok baserad på en sång, och det är den. Jag signerade en bok, och det var den. Jag var en artist, och det var den. Det var ett liv, och det var då. Vad då då? Än sen då, Hur då då? Om jag blir artist igen, då kommer låten att heta ”Då”. Men det blir då!

Var så goda! ”En av den” text och musik: Martin Leandertz
00:00[Intro]: musik
... (en ton, och det var den)
…(ett ackord, och det var det)
02:23[sång]: //”Det finns bara eeeen av den, å det är den”//
02:35[outro]: (och det var det)

Imorgon: En fd. gymnast'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar