$datum='2009-03-03'

rapporterar remote på internet

($skribent='Martin Leandertz', $tid='19:35') {

'Inga finska marmeladkulor men ... .. finsk Lakrits, Wow!
Sitter på hotellet i Helsinki i långkalsonger och morgonrock och dricker öl. Ni skulle vara här! Det snöade idag och Helsingfors var riktigt fint imorse. Den yrde utanför rutorna på taxin när jag gled genom en morgontrött muminstat.

Kurs, jag är på kurs.. Ni ska få en, one on one, snabbkurs i ITIL v3. Embrace and swollow! Vi fick en liten övning som gick ut på att applicera ITIL på en hamburgerrestaurang. Alltså, Service Stratagy, vilka strategiska beslut ligger till grund för den väg du vill styra framgången, som säger vilka "Change" vi tillåts göra och vilka vi..., bara inte gör. Service Design, planering, vad behöver vi för att införa en ny Meny i sortimentet, nya menyer, nya ingredienser, nya koder i kassaapparaten. Service Transition, hur inför vi den nya Menyn, informera personalen, förbered för montering av Menyn. Service Operation, sälj Menyn, rapportera avvikelse och åtgärda incidenter (olyckor). Continual Service Improvement, mäta, mät kritiska faktorer som ger feedback till de tidigare processerna. Ex: mät antal beställningar där kunden valde att ta bort tomaterna från nya Menyn, de kanske bör tas bort. But why ITIL. Läste en snabb illustration så här: Service provider ökar sin Service potential, mottagaren av Service får ökad Performance potential som i slutändan ger ett ökat Business Value. END!

Annat som händer i Finland: Börjat chatta med städerskan Ira, hon ska ha städat mitt rum stod det på en liten lapp. Ville tacka och började skriva på lappen, pennan var trasig så jag bad henne fixa en ny hel penna. Får se vad som händer. Alla duschprodukter på det här hotellet har en "smak" av Lingon.. det luktar gott, men jag vet inte om jag vill lukta lingon. Jag kan köpa öl på "S-market" men den kostar mig då 2,80. Bibeln fanns givetvis i hotellrummet, men inte där man kunde tro, där låg en gästbok. Bra initiativ. Varför ska man alltid hitta så konstiga konstruktioner på toaletter utomland? Vad är hyllan där i till för? Ett annat utlandsfenomen som jag inte kan begripa men som Finland inte har problem med är det där med plastpåsar i butiker.. ni förstår säkert vad jag menar. Nån som vet?

Imorgon tror jag vi får en annan remote rapport, men då från en annan del av Internet
tillbaka till lakritsen.. Wow!'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar