$datum='2009-05-14'

Ålder är bara en siffra

($skribent='Eric Persson', $tid='20:07') {

'Det var på en ergonomikurs för typ ett år sedan som det gick upp för mig på allvar. Det här med ålder. Jag har absolut inga problem med att åldras, det är tvärtom ganska behagligt att mogna: hitta ett grått hår här, en rynka där; stånka och pusta vid påfrestande förflyttning osv. Däremot är det inte lika behagligt att tvingas bevittna spektaklet i form av en graf. Det blir liksom lite för påtagligt. Förhoppningarna om att ha livet framförsig grusas en aning när man studerar kurvan för kroppens fysiska kapacitet efter 25. Det är nedförsbacke. Även om det är skönt att veta att det är bortom min kontroll, är det lite trist att behöva konfronteras med det faktum att det är för sent för en hel del saker. För sent för höjdhopp; för sent för långdistans; för sent för edelweiss... 1.78 är nog snarare 1.30 idag och förmodligen kan jag inte springa hur långt som helst, även om jag gillar att hävda motsatsen. En liten tröst i sammanhanget är att det var värre förr. Då gick det utför redan efter 24. Och på tal om förr, var man inte överlag äldre tidigare förr? Inte bara så att man kastades in i vuxenlivet och skaffade familj tidigare, utan rent fysiskt. Kika på gamla pop- och rockomslag från sextio- och sjuttiotalet. Visst fan såg man äldre ut? Tonåringar med frodiga mustascher osv. Och lyssna på på hur de kunde låta! Hur många 16-åringar låter så här idag? Eller så här?

En sista grej: stort tack till bröderna Sohlgren för ljuvlig musik på spelningen! Väckte härliga minnen att se er bakom skivspelarna igen. Jag ger er den här som tack, originalet till en Elvisfavorit jag vill minnas att ni spelade. Kolla upp hela Elektra-samlingen den är med på, mycket junk men det finns även en del guldkorn! Jag vill också passa på att hälsa Eric i Ep's Trailer park: Ja, min flickvän är "ett skönt ligg". Pucko.'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar