$datum='2009-05-04'

Kneg

($skribent='Anders Bennysson', $tid='17:27') {

'Knega knega kneee-ega! Tillbaks i ett "riktigt" kneg. Inte illa alls, men kneget påminner mig om att jag föddes en smula lat. Lat när det gäller kneg-kneg alltså, inte när det gäller knegfritt kneg. Saker man gör helt på eget bevåg.  Knegfria kneg som att t.ex. att spela in en skiva. Men jag ska absolut inte klaga på det kneg jag nu har skaffat mig. Det är ett kreativt kneg där arbetstiderna är flexibla och knegarkollegerna är trevliga. Men ändå så börjar tankarna vandra...
Vad skulle jag kunna göra just nu istället? Vilka upplevelser passerar utanför fönstret under dessa knegartimmar? Vilken låt skulle kunna finnas om några timmar om inte jag satt här? Vilken kvinna skulle jag kunna inleda ett stormigt förhållande med i exakt denna sekund om jag inte just nu satt i knegposition? Vilka tankar jag skulle kunna tänka! Hur mycket gott skulle jag inte kunna göra! 
När jag sitter i mitt eget kneg så brukar inte dessa tankar komma lika ofta. Visserligen är jag nog inte effektivare med resten av livet (leisure-time) när jag är i oanställt friknegande skick. Jag utnyttjar inte alltid friheten maximalt och ringer inte ihop picknick-sällskap och anordnar Couronne-turneringar titt som tätt. Ambitionerna finns där men tiden rinner lätt ur händerna när den är helt otyglad av kneg. Kneget kan vara av godo alltså!? Och nu är sommaren snart här. Pretentiöst nog kommer jag alltid att tänka på T.S. Elliots dikt The Waste Land när våren dragit igång.

April is the cruelest month, breeding
Lilacs out of the dead land, mixing
Memory and desire, stirring
Dull roots with spring desire

April lovar så mycket, att sommaren kommer bli fantastisk och fylld av upplevelser. Men sommaren är kort och varje minut av värme dyrbar. Måste göra mig av med känslan att varje knegminut ger en minut mindre sommar. Jag hoppas på en effektivisering av tid. Har fortfarande inte kommit över att "sommarlovet" är historia. Rikedom kan ändra på detta. Jag ska effektivisera min tid, först genom att gå till snarkdoktorn igen. Diagnos: smala luftgångar i näsa/svalg i kombination med ryggliggande sovställning. Att vakna utvilad tror jag är ett steg i rätt riktning. 
Nu är dock denna dag av kneg till ända. Nu ska det levas, i sinne!
'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar