$datum='2009-10-13'

Så mycket skit nu förtiden...

($skribent='Martin Leandertz', $tid='22:52') {

'Jag behöver bara sätta mig framför en skärm och så strålar det ut avföring. Svensk film som Man tänker sitt och Flickan som lekte med elden. Släng inte ut pengar på det här, det är som en sjukt dyr betaltoalett utan toalett. Men det var inte det jag tänkte på mest, jag måste tyvärr fortsätta där jag slutade sist jag skrev, förhoppningsvis den sist gången.

Idag ser jag ett program igen gällande Afrika, jag är uppe för sent om kvällarna, det de visar är inte barnvänligt så här dags. Vad gör man åt en del av världen där traditioner och fattigdom hjälps åt i en negativ spiral som förstärker fattigdom och tilltagande Aidsepidemier? Två exempel:
1. I en by dör en ung kvinnas barn. Kvinnan ses då som smutsig i byn och måste renas döden. Hövdingen ska då tillkalla en främmande man som ska rena henne. Rening går givetvis ut på att ha sex med kninnan; - "Det är viktigt att mannen har sex med henne tre gånger under en dag. På morgonen ska han säga -"Du är nu renad". Det är hövdingen som berättar och han ifrågasätts om denna ritual och hur han tänker gällande Aids som är han vet är ett stort problem i byn. Han säger då: -"Våra traditioner har funnit innan mig och dem innan mig, det är våra traditioner och Aids är gesten"
2. Pga fattigdom i delar av Afrika har vidskepligheten fått fäste och det anses att stympning av kroppsdelar medför rikedom. En scen visa hur ett barn tas in på en brits i ett skjul och skriker fruktansvärt. Pojken återberättar en tid senare: I byn får den lille pojken, max 5 år gammal, litet pengar för att handla åt sin familj. Han ska få behålla växeln. Glad, beger han sig iväg längs byvägen mot affären. Efter en bit, längs ett fält med höga gröna växter, upptäcker han män som kommer springande mot honom. Han springer för sitt liv och in på fältet, men förgäves. Männen tar tag i hans händer och håller ner honom på marken och tar hans pengar. Sen säger pojken med likgiltig blick: -"och sedan skar de av mig mina könsdelar"

Tillbaka till soffan i Sverige. Jag har upptäckt ett fenomen som jag efterlyser ett namn till. Jag upptäckte det första gången får många år sedan när jag låg på stranden och tittade upp på en klarblå himmel. Det var små partiklar som flöt omkring längs himlen. Men de simmade med längs mina ögonrörelser. Det var alltså något på mitt eget öga. Det lustiga var att jag kunde fokusera på dessa partiklar. När jag satt i soffan häromdagen och solen lyste mot våra vita väggar låg jag och (här skulle jag alltså vilja ha ett namn). Själva rörelsen påminner litet om min Iphone, rör jag på ögat åt höger så, Slide, så skjuter de små partiklarna iväg mjukt åt höger.

Till sist vilja för den gångna helgen tacka Ola och Camilla för kräftskivan i fredags och att ni förlåter mina pinsamheter, Tacka Bob Hund för att ni gjorde en helt ok spelning som fick mig att glömma fiaskomatchen i lördags. Sen vill jag tacka mig själv för de fantastiska pastarullarna jag och min bäste bror och fantastiska flickvän avnjöt innan matchen.
'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar