$datum='2009-02-24'

sista minuterna på dagen

($skribent='Martin Leandertz', $tid='15:53') {

'Jaha.. så sitter man här och funderar på att gå hem. Det är rörigt på mitt skrivbord, orkar inte städa.. Har en to-do list som nu är utanför min A3a, bläcket fäster på bordet och man får litet ont i magen. Då är det skönt att det är en dag imorgon också... Vänder tankarna mot middagsbordet. vad vill jag se där. Min paradrätt som jag gett till kollektivet, rätten som fick sommaren i Lessebo att blomstra i munnen. Innan ni får receptet vill jag bara meddela att Squashen i morse slutade 1-1, mycket diplomatiskt.. men jag ligger under med 2-4 i marcher i februari. Går jag inte in och bryter Johans vinstsvit på fredag morgon är Johan "Man of the month" på kungliga tennishallen.. har ni några fula tips att dela med er, får ni gärna lämna dessa i kommentarsfältet. Håll i er, för här kommer receptet på

Holymadre WiggidiWack pasta rolls med beurre Salvie












Ingredienser (3 port):
500 g Fryst bladspenat
1 konserv Kantareller (färska är givetvis bäst, ta då ca lagom mycket)
1 dl Ricotta ost
150 g Peccorino ost100 Smör
1 förp. Färsk pasta, OBS det måste vara den långa lagnepastan, ca 1 m lång
1 tsk Torkad Salvia
150 g Ruccola sallad
3 l Vatten
Nymald svartpeppar ur kvarn
Havssalt

1 st Släng (det är alltså en kökshanduk på kökslingo)
ca 1 m Snöre
1 st Kaffefilter

Gör så här:
Tina spenaten och riv peccorino osten, hälften finriven och hälften halvgrovt riven. Smörstek kantarellerna i 1 msk av smöret. Krama ur spenaten och blanda den med smörstekta kantareller och Ricottaosten. Häll därefter i den finrivna Peccorino osten. Tillsätt ca 1 kryddmått nymald svartpeppar och ytterst litet havssalt, det blir salt ändå av Peccorino osten. Röran bör nu ha en härligt stabbig konsistens. Koka upp ca 3 liter lättsaltat vatten. Kapa lasagneplattan så att det blir två remsor med måtten 10 x 50 cm. Lägg dem framför dig och smeta på röran tunt längs hela längden. Rulla ihop den. Gör samma sak med nästa. All röra ska gå åt.
Ta fram slängen och lägg ut den på bänken. Placera vardera rulle så att det går att rulla in båda i slängen. Knyt ihop med snöret. Placera knytet i det kokande vattnet och låt koka i 10 min.

Medan pastan kokar, smält resten av smöret och låt det bryna långsamt till det börjar dofta nötaktigt. Ta bort från plattan och lägg i Salvian. Låt dra ca 3 minuter, rör om då och då. Sila smöret genom ett kaffefilter.

Ta upp pastan och rulla upp slängen. Skär centimetertjocka skivor. Placera en knippe Ruccola på varje tallrik och lägg några pastarullar på salladen. Strö grovriven Peccorino ost över och dra några varv med svartpepparkvarnen över. Droppa därefter rikligt med Beurre Salvie över.

Bon Apetit
'

}

0 kommentarer:

Skicka en kommentar